AMSTERDAM - De Italiaanse bandenproducent Pirelli, bekend van de sexy kalenders, opende deze week zijn eerste flagship store midden in het modehart van Milaan. De winkel is het sluitstuk van het P Zero Project, het modeproject waar Pirelli in 2002 mee begon.

De winkel heeft een oppervlakte van 1.500 vierkante meter en is geheel in Pirelli-stijl ingericht. Een gele Lamborghini en een videowand met non-stop Formule 1 beelden domineren het interieur.

Alles wat er te koop is, is in ieder geval gedeeltelijk van Pirelli-rubber gemaakt, zoals jacks met een tattoo-print, exclusieve rubber laarzen die als legging gedragen kunnen worden en customized leren sneakers met rubber zolen.

Het P Zero Project van Pirelli begon in 2002 met een kleine collectie sportschoenen. Toch is Pirelli al veel langer met mode bezig. Zo poseerde een jonge Marilyn Monroe ooit in een Pirelli-bikini, gemaakt van Lastex, een door Pirelli geproduceerde stof met rubber coating.

Honderd jaar

“Honderd jaar geleden werd er al Pirelli kleding verkocht”, zegt Marco Tronchetta Provera, de directeur van Pirelli. “De link tussen Pirelli en mode is altijd blijven bestaan. Deze winkel is voor ons erg belangrijk. We hebben nu een thuis, een ruimte waar we kunnen laten zien hoe creatief en innovatief Pirelli op modegebied is.”

Pirelli heeft ook plannen om flagship stores te openen in Brazilië en China. Daarnaast zijn er sterke geruchten dat het merk in december in een grote collectie sportschoenen zal lanceren.