AMSTERDAM – De grote verrassing bij de nieuwe collectie van Lacoste is de afwezigheid van het iconische krokodillenlogo op tal van kledingstukken.

De nieuwe hoofdontwerper Felipe Oliveira Baptista wil daarmee duidelijk maken dat het merk een geheel nieuwe, modieuzere weg inslaat.

Vrijdag toonde Oliveira Baptista zijn eerste collectie voor Lacoste tijdens New York Fashion Week. Polo’s en sportieve kleding voeren nog steeds de boventoon, maar deze nieuwe collectie is gestroomlijnder, modieuzer en gewaagder dan voorheen bij Lacoste het geval was. Oliviera Baptista drukt hiermee meteen zijn stempel op het exclusieve, tot dusver behoudende Lacoste en bewijst dat hij niet bang is voor vernieuwing.

Zonder krokodil

De grootste verrassing was echter dat het beroemde krokodillenlogo op veel stukken ontbrak. Daar heeft Oliveira Baptista een goede reden voor: “Ik heb van Lacoste een merk gemaakt waarin je je van top tot teen kunt kleden. En niemand wil met tien krokodillenlogo’s op zijn kleding rondlopen. Het imago van Lacoste is sterk genoeg om ook zonder krokodil herkenbaar te zijn.”

Vorige week kwam Lacoste in het nieuws toen het merk de Noorse politie verzocht om massamoordenaar Anders Breivik niet meer in het openbaar in kleding van merk te laten verschijnen.