AMSTERDAM - In korte tijd is de markt voor verzorgingsproducten voor mannen enorm gegroeid. Zo steeg het aantal aankopen afgelopen vijf jaar met 30 procent tot ruim 325 miljoen euro per jaar.

Terwijl de groei in vrouwenproducten is gestabiliseerd, begint volgens Unilever de ontwikkeling voor mannelijke persoonlijke verzorging nu pas goed op gang te komen. Volgens het bedrijf willen mannen in toenemende mate diverse verzorgingsproducten voor specifieke behoeften in plaats van alleen standaard producten.

Belangrijke stimulans, zo laat Unilever weten, is wel dat producenten met innovaties blijven komen, mannen kijken namelijk vooral naar de belofte en het gebruik van een product en minder naar de prijs.

Geen schaamte

“De interesse van mannen in persoonlijke verzorging neemt steeds verder toe. Een goed verzorgd uiterlijk is voor mannen steeds belangrijker en de gêne om speciale verzorgingsproducten te gebruiken is sterk afgenomen", aldus François Gilson, Brand Manager bij Unilever.
 
Uit onderzoek dat het bedrijf onder 501 mannen liet uitvoeren, blijken de meeste mannen dagelijks gemiddeld vijf tot vijftien minuten bezig met hun persoonlijke verzorging, terwijl dat bij vrouwen vijftien tot twintig minuten is.

De meest gebruikte artikelen zijn daarbij deodorant (19 procent) en douchegel (18 procent). De gemiddelde Nederlandse man besteedt hier tussen de 230 en 250 euro per jaar aan. Deodorants worden het meest verkocht, maar gezichtsverzorging is het meest in opkomst. Opmerkelijk is dat in het merendeel van de gevallen (55 procent), vrouwen de producten voor hun man kopen.