Met Sinterklaas en Kerst in het vooruitzicht bereiden verkopers zoals Intertoys en Bol.com zich voor op de speelgoedtrends van de komende tijd. Het populairst blijken verzamelfiguurtjes die uit verrassingseieren komen.

Dit jaar is zowel bij Intertoys als Bol.com de verkoop van de L.O.L. Surprise-eieren enorm gestegen. Volgens de winkels is dit te danken aan de zogenaamde 'unboxing'-trend op YouTube. De ervaring van het uitpakken is daarbij belangrijker dan het speelgoed zelf. Filmpjes van mensen die de L.O.L Surprise-eieren uitpakken, worden massaal bekeken op YouTube.

In diezelfde trend zijn ook de Hatchimals eieren erg gewild. Kleine speelgoeddiertjes zitten in eieren die langzaam worden uitgebroed, waarna het diertje dat erin zit, zich langzaam onthult.

Verder blijven traditionele (bord)spellen goed verkopen. Klassiekers zoals Monopoly en Kolonisten van Catan zijn populair, daarnaast ook nieuwe spellen zoals Escape Room en 30 Seconds Every Day Life.

Ten slotte signaleert Intertoys de populariteit van robotica-speelgoed, van robotaapjes tot drones. Ook onder meisjes wordt robotica-speelgoed steeds populairder, aldus de speelgoedverkoper.