Het belang van schrijven wordt op veel basisscholen onderschat. Experts menen dat het schrijfonderwijs naar de achtergrond is verdwenen en dat veel leerlingen een slecht of onleesbaar handschrift hebben.

Ruim 30 procent van de basisschoolleerlingen zou moeite hebben met leren schrijven en aan het einde van groep 4 heeft bijna de helft van de leerlingen een slecht of onleesbaar handschrift, schrijft AD maandag.

Promovenda en kinderfysiotherapeut Anneloes Overvelde, schrijfdocent Rijn van de Rozenberg en voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleider (AVS) Petra van Haren stellen tegenover de krant dat het ontwikkelen van fijne motoriek van kinderen te weinig aandacht krijgt.

Ook Monique van Oers, docent handschrift op Fontys Hogeschool Kind & Educatie en Jolien Glas, oefentherapeut bij Mens & Co zien de handschriften van jonge kinderen verslechteren.

"Bij schrijven worden zowel taalkundige als motorische vaardigheden gevraagd. Als kinderen leren schrijven, hebben ze vooral aandacht nodig voor de motorische kant", zegt Overvelde, die onderzoek deed naar schrijven bij kinderen, tegen de krant. "Leerlingen moeten kilometers maken om automatisch te kunnen schrijven en de aandacht bij de lessen te kunnen houden."

Minder kleuren

Schrijfonderwijs wordt volgens de experts door leraren en pabo's steeds minder gezien als een prioriteit, vooral gezien de opkomst van tablets en laptops. Omdat kinderen tegenwoordig thuis minder knutselen en kleuren zou hun motoriek ook achteruit gaan.