Kleuters in staat om wetenschappelijk te denken

Kleuters kunnen wetenschappelijk denken, concludeert promovendus Joep van der Graaf na een onderzoek met een knikkerbaan. Het onderzoek werd uitgevoerd met 46 basisschoolleerlingen uit groep 1 en 2.

"Als ik dit hekje weghaal, rolt de knikker naar beneden. Komt de knikker verder als de helling steiler is?", was de onderzoeksvraag van het experiment, vertelt Van der Graaf dinsdag in de Volkskrant.

De kinderen kregen daarna uitleg over de knikkerbanen en de verschillende knikkers die zij konden gebruiken. Het variëren van één variabele, terwijl de rest gelijk blijft, is een belangrijk wetenschappelijk principe en de kinderen hadden dat al snel door. Spelenderwijs leerden zij (juiste) conclusies te trekken uit de onderzoeken.

Volgens de onderzoeker leidt dit tot vakkennis, maar Vincent Jonker van het Kenniscentrum Talentontwikkeling Wetenschap en Technologie van de Universiteit Utrecht zegt dat het niet moet leiden tot een lessenserie. Jonker: "Kinderen moeten de ruimte krijgen om te experimenteren."

Lees meer over:
Tip de redactie