Vrouwen die online hun gebruikte of nieuwe producten verkopen, krijgen daarvoor gemiddeld minder geld dan mannen die hetzelfde product aanbieden.

Een onderzoeker van de universiteit van Tel Aviv en een econoom van het interdisciplinaire centrum van Herzliya mochten twee jaar lang de gegevens van verkoopsite eBay inzien en konden op die manier een vergelijking trekken tussen producten verkocht door mannen en vrouwen.

Voor het onderzoek, gepubliceerd in tijdschrift Science, vroegen de onderzoekers eerst vierhonderd mensen te raden naar het geslacht van honderd verkopers. In 56 procent van de gevallen deden ze dat juist.

Vervolgens vergeleken de wetenschappers de opbrengsten van de 420 meest verkochte producten op de site.

Het verschil bij gebruikte producten was klein, vrouwen kregen gemiddeld 3 procent minder dan mannen voor hun spullen. Dat verschil was aanzienlijk groter voor nieuwe producten die werden doorverkocht.

Positiever

Voor iedere dollar (90 eurocent) die een man kreeg voor zijn nieuwe, doorverkochte product, kreeg een vrouw 80 dollarcent (72 eurocent). Een verschil van ruim 20 procent.

Volgens de onderzoekers zou het verschil kunnen ontstaan doordat mannen hun producten positiever beschrijven dan vrouwen. 

De studie is volgens de wetenschappers het bewijs dat ook op internet genderongelijkheid bestaat. "Een optie zou zijn om het geslacht nog minder duidelijk te maken op dergelijke sites. Maar er is geen bewijs dat dat ook echt helpt."