De invoering van een suikertaks in Mexico heeft het gewenste effect gehad: een jaar later daalden de verkoop van suikkerrijke dranken met 12 procent per maand.

De verkoop van gezondere dranken steeg die periode juist tot 4 procent per maand, blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift British Medical Journal.

Mexico is een van de landen met de hoogste percentages diabetes, overgewicht en obesitas ter wereld. De regering voerde daarom op 1 januari 2014 een suikertaks in. Sindsdien betalen Mexicanen voor suikerrijke dranken 1 peso (5 eurocent) per liter extra.

Een internationaal team analyseerde de verkopen van deze dranken evenals dranken die niet onder de taks vallen in 6.200 Mexicaanse huishoudens in 53 grote steden.

Lage status

Over heel 2014 nam de verkoop van dranken met taks met gemiddeld 6 procent af, wat neerkomt op een verminderde consumptie van 4,2 liter per persoon. De afname werd gedurende het jaar sterker, met 12 procent in december als hoogtepunt. De verandering was het sterkst bij mensen met een lage sociaaleconomische status.

De onderzoekers noemen de resultaten "bescheiden maar belangrijk". Het invoeren van een suikertaks is een deel van de strategie om obesitas terug te dringen, maar meerdere, complementaire maatregelen zijn nodig.