Het is nog steeds moeilijk om mensen een sterrenrestaurant in te krijgen, maar zakenlieden komen inmiddels weer vaker langs voor een lunch. "Het begint te swingen in de Nederlandse restaurants", aldus Michelin-hoofdinspecteur Werner Loens.

"Het gaat langzaam weer wat beter", zegt Loens. Het positieve van de crisistijd is volgens hem dat chefs weer zijn gaan nadenken over hun manier van werken. Maandag deelt Michelin de sterren uit aan restaurants in Nederland.

Dat heeft ertoe geleid dat er minder handelingen op het bord plaatsvinden. Het gaat volgens Loens minder om de pracht van het bord, maar nu nog meer om de kwaliteit van het gerecht.

"Wel blijft het nog altijd lastiger dan vóór de crisis", zegt tweesterrenchef Erik van Loo van Parkheuvel in Rotterdam. De focus ligt meer op het gerecht en er wordt meer nagedacht over het naar binnen halen van gasten.

Sociale media

Volgens Erik van Loo zijn sociale media nu "enorm belangrijk". "Ik dacht aanvankelijk: dat valt allemaal wel mee, maar vooral de dertigers en veertigers zijn daar mee bezig. Die willen via hun mobiel snel beslissen. Als ze dan mooie foto's van gerechten tegenkomen, gaan ze naar de zaak die ze heeft geplaatst", zegt van Loo.

Fred Mustert van restaurant Fred in Rotterdam ziet de laatste tijd dat er weer meer mensen voor de lunch komen. Niet alleen zakenlieden, maar ook particulieren.

Aankleding

Belangrijker dan vóór de crisis is naar zijn idee wel de sfeer in een restaurant. "Welk type zaak, de bediening en de aankleding gaan steeds zwaarder meewegen in de beslissing bij mensen om ergens te gaan eten", weet Mustert. Hij won al meerdere prijzen voor de inrichting van zijn zaak.

Dat de stad Rotterdam internationaal beter staat aangeschreven merken beide chefs ook. Dat betekent ook meer internationale gasten. Maar volgens Van Loo is ook de concurrentie toegenomen: "Er zijn in groot-Rotterdam veel meer zaken bijgekomen." Dat maakt het ook nog moeilijker om gasten voor jou te laten kiezen.