Het loopt nog niet storm bij winkels in de Verenigde Staten op Black Friday. De rijen voor de winkels en winkelcentra zijn klein, in tegenstelling tot eerdere jaren.

Normaal gesproken storten massa's consumenten zich op de winkels. Black Friday is het officieuze startschot voor de inkopen voor het feestdagenseizoen in de VS, en daarmee belangrijk voor veel Amerikaanse detailhandelaren.

Dat de grote drukte en chaos vooralsnog uitblijft, heeft onder meer te maken met slecht weer en de spreiding van kortingsacties over de komende periode. 

Cyber Monday

Een andere reden is dat Amerikanen steeds meer kopen op internet. De maandag na Black Friday wordt Cyber Monday genoemd, omdat Amerikanen dan op internet op jacht gaan naar koopjes.

Met webwinkels meegerekend, verwacht de Amerikaanse nationale federatie van winkelbedrijven dat dit jaar bijna 136 miljoen Amerikanen in het weekend rond Black Friday gaan winkelen. Vorig jaar werd in deze periode bijna 51 miljard dollar uitgegeven.

Excessen

In het verleden leidde de drukte op Black Friday tot excessen. Zo werd in 2008 een medewerker van Walmart vertrapt. Ook waren er mishandelingen en steek- en- schietpartijen omdat hordes consumenten zich met geweld een winkel binnen werkten.

Veel winkeliers hebben maatregelen genomen om dit soort excessen te voorkomen, zoals (camera)toezicht op rijen.