'Black Friday populairder bij Nederlandse winkels'

Steeds meer Nederlandse winkeliers doen mee aan de zogenaamde Amerikaanse Black Friday, de dag na Thanksgiving waarbij veel winkels stunten met speciale aanbiedingen voor kerstaankopen.

In Nederland werd eerder niet veel aandacht aan de dag besteed, omdat hier ook geen Thanksgiving wordt gevierd, aldus Suzanne van de Graaf, persvoorlichter van Detailhandel NL. 

Dit jaar wordt er echter door 21 verschillende winkels online gestunt met Black Friday-aanbiedingen, blijkt uit een overzicht van Black Friday Nederland. Vorig jaar waren dit er maar twee.

Van de Graaf denkt dat de populariteit van de dag te danken is aan het winkelseizoen. "In Nederland begint het winkelseizoen op het moment dat Sinterklaas in het land is," aldus Van de Graaf. "Nederlandse winkels maken vanaf dat moment reclame voor Sinterklaas- en Kerstaankopen. Ze grijpen hierbij Black Friday aan om nog meer aandacht te trekken voor aanbiedingen."

Omzet

Een internationaal onderzoek van ActiePagina.nl en Centre for Retail Research verwacht een online omzet van 31 miljoen euro voor Black Friday. In het weekend na deze dag draaien webwinkels zo'n 26 miljoen extra, volgens de studie. 

Black Friday wordt dit jaar gehouden op vrijdag 27 november.

Tip de redactie