H&M heeft voor de nieuwe collectie van H&M Conscious Exclusive samengewerkt met Musée des Arts Décoratifs, dat gevestigd is in het Louvre in Parijs.

De nieuwe collectie van de modeketen is geïnspireerd op de kostuumcollectie van het museum en wordt op 7 april gelanceerd, tegelijkertijd met de opening van de tentoonstelling Fashion forward - Three centuries of fashion.

De Parijse artdirector en stijlexpert Julia Restoin Roitfeld wordt het gezicht van de campagne.

"Ik vind het een eer om de ambassadrice van zo'n uniek project te mogen zijn," aldus Roitfeld. "Het idee om een collectie te ontwerpen die geïnspireerd is op de geschiedenis van kunst en mode vind ik briljant, vooral omdat de collectie gemaakt is van innovatieve, duurzame materialen die de toekomst van mode zijn." 

De kleding is geschikt voor rode loperevenementen en heeft invloeden uit de kunst- en modegeschiedenis. De collectie is in 180 winkels wereldwijd en online verkrijgbaar.

Duurzaamheid

"Met deze collectie hebben we het idee van duurzaamheid naar een nieuw niveau gebracht," aldus Ann-Sofie Johansson, Creative Advisor bij H&M. "Door te werken met nieuwe, innovatieve materialen zoals kralen en strasssteentjes van gerecycled glas en Denimite, een materiaal van gerecycled versleten denim, hebben we hedendaagse ontwerpen met een verfijnde charme gecreëerd."

De tentoonstelling die vanaf 7 april zal plaatsvinden, zal geselecteerde stijlen uit de archieven van H&M laten zien. Een voorbeeld is een ontwerp uit de eerste designersamenwerking van H&M met Karl Lagerfeld in 2004.