Nederlanders geven dit jaar voor het eerst meer dan twee miljard euro uit aan producten met een duurzaamheidskeurmerk.

Dat concludeert marktonderzoeksbureau IRI vrijdag uit cijfers van supermarktverkopen tot en met week 36, meldt Het Financieele Dagblad vrijdag. Alle supermarkten behalve Aldi en Lidl zijn daarin meegenomen.

De omzet uit producten met bijvoorbeeld het Beter Leven-logo of het stempel 'biologisch' groeit met 8 procent, tegen 2,5 procent van de supermarktomzet als geheel. Ruim 8 cent van elke in de supermarkt uitgegeven euro gaat nu naar duurzame producten.

Volgens IRI is de duurzame productgroep daarmee definitief de nichestatus voorbij.

Vis en eieren

Vooral bij vis (29 procent), eieren (35 procent) en koffie, thee en chocolade (25 procent) kiest de klant vaak voor een duurzame variant. De omzetgroei van keurmerkvarianten bij vers vlees daalt juist licht.

Het populairste keurmerk is 'biologisch': dat groeit met 15 procent. Het Beter Leven-stempel voor diervriendelijkheid wordt dit jaar 6,4 procent populairder.