'Nederlandse kledingmerken scoren laag op gebied van duurzaamheid'

De prestaties van Nederlandse kledingmerken op het gebied van duurzaamheid en arbeidsomstandigheden bij de fabricage in buitenlandse fabrieken laat nog altijd te wensen over. 

Dat stellen de organisaties Rank a Brand en Schone Kleren Campagne op basis van eigen onderzoek.

De overgrote meerderheid (80 procent) van de ruim honderd onderzochte merken krijgt de laagste klassering, het zogenoemde E-label.

De spijkerbroekmerken Kings of Indigo en Kuyichi springen er positief uit. Ze komen weliswaar nog niet in aanmerking voor de hoogste klassering, het A-label ('topmerk'), maar wel voor het B-label en dat wil zeggen dat ze "goed op weg zijn". Daarmee zijn deze merken de best presterende Nederlandse kledingmerken.

Laagste label

In totaal behalen zeventien Nederlandse kledingmerken het D-label, waaronder bekende namen als Zeeman, Hema, CoolCat, Hunkemöller, WE Fashion en Bristol. Deze merken hebben een begin gemaakt met het meenemen van duurzaamheid in hun bedrijfsvoering, maar er moet nog veel gebeuren.

De meerderheid, ruim 80 procent, blijft steken op het E-label. Dit laagste label houdt in dat merken duurzaamheid niet of nauwelijks van belang achten en hier dus ook te weinig over communiceren, zeggen de organisaties. Merken in deze categorie zijn onder andere De Bijenkorf, America Today, Scapino, Gaastra, Oilily, V&D, Action en Wibra.

Lees meer over:
Tip de redactie