Britse restaurants bieden kinderen nauwelijks de mogelijkheid om gezond te eten, blijkt uit onderzoek bij 21 Britse restaurantketens.

Dat meldt The Guardian op basis van een onderzoek van de Soil Association, die zich onder andere inzet voor gezonde en duurzame voeding.

In meer dan de helft van de gevallen konden de eigenaren van de restaurants niet vertellen waar het eten vandaan kwam. De meerderheid bleek het meeste eten niet zelf klaar te maken. 

Drie ketens, Café Rouge, Frankie & Benny’s en Pizza Hut kregen kritiek op het frisdrankbeleid. Zij bieden standaard een gratis ‘refill’aan als het eerste glas op is. Twee volle bekers frisdrank bevatten 17,5 suikerklontjes, terwijl de richtlijn van de National Health Service (NHS) maximaal vijf suikerklontjes per dag voorschrijft voor kinderen tussen de 4 en 6 jaar.

Onverantwoord

Tijd voor actie, zegt Rob Percival van de Soil Association. "De overheid zou uit moeten dragen dat dit onverantwoord is en dat er stappen tegen deze ketens worden gezet als ze dit beleid niet zelf veranderen". Ook pleit hij voor het invoeren van een suikertaks. Topkok Jamie Oliver voert daar momenteel campagne voor. 

Het onderzoek kwam tot stand dankzij een legertje aan geheime gasten. Vergeleken met een eerder onderzoek uit 2013 zijn er wel verbeteringen doorgevoerd. Bij tien ketens krijgen de klanten nu bij iedere maaltijd een portie groente of salade en bij negen ketens staat de herkomst van de producten vermeld.

Volgens de Soil Association is het mogelijk om ook als grote keten goede voeding aan te bieden. Wetherspoons, de op-een-na-grootste keten uit de lijst, serveert bijvoorbeeld duurzame vis, scharreleieren en lokaal rundvlees. 

Jamie’s Italian voert de ranglijst van Soil Association aan. Burger King en KFC staan onderaan.