40 procent van de Nederlanders wil populaire voedingsmiddelen zoals quinoa en chiazaad kunnen eten in het bedrijfsrestaurant.

Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van cateraar Eurest onder ruim 1.000 respondenten.

Werknemers van 35 tot 44 jaar oud zeggen behoefte te hebben aan een uitgebreidere keuze in de zogenoemde superfoods. Dit omdat ze thuis dit soort voedingsmiddelen gebruiken en dit op het werk willen kunnen voortzetten, zo legt Hans Gijsen, productmanager bij Eurest, uit. 

Ruim een vijfde zegt overigens daar totaal geen behoefte aan te hebben en noemt de 'hype' onzin. 

Afwezig

De populaire quinoa, chiazaad, gojibessen en havermout zijn volgens 70 procent van de respondenten heel beperkt of niet aanwezig in de bedrijfskantine.

Bijna 20 procent van de vrouwelijke deelnemers zegt een dieet te volgen. "Het is dan ook logisch dat zij gezond willen eten en ook op de werkvloer op hun voeding willen letten", zegt Gijsen.

Een ongezondere lunch geeft de werknemers daarnaast het idee dat het hun prestaties kan beïnvloeden. Zo geeft 22 procent aan zich minder goed te kunnen concentreren na een slechte lunch, en zegt 17 procent dan sneller geïrriteerd te zijn. Vooral vrouwen en jongeren merken die negatieve invloed van slecht eten tijdens hun werkdag.