Supermarktondernemers zien het niet zitten om caissières en contant geld uit hun winkels te verbannen.

"Niet in mijn winkel", zeggen de leden van het Distrifood Winkelierspanel unaniem.

Albert Heijn opende eerder deze maand een filiaal zonder caissières in Amsterdam. Klanten kunnen er - cashloos - afrekenen via een van de drie aangeboden zelfscanmogelijkheden. 

De supermarktondernemers in het Distrifood Winkelierspanel kunnen zich niet voorstellen dat zij een vergelijkbare stap zouden durven zetten. "Boodschappen doen is bij ons ook een sociaal gebeuren en geen race tegen de klok", aldus een Groningse Coop-ondernemer.

Een Gelderse Plus-uitbater vindt het risico veel te groot. "Je stuurt de consument die dit niet wil op die manier naar de concurrent", zegt hij in Distrifood. Vooral op het platteland zal een dergelijke aanpak niet op bijval kunnen rekenen, schatten de panelleden.

Ouderen

Een volledig cashloze supermarkt zien de panelleden niet zitten: "Ik zou er zeker één overhouden voor ouderen". Ook wijzen zij er op dat de caissière het 'laatste visitekaartje' van een winkel is, waarmee je als winkelier de mogelijkheid hebt een goede herinnering te creëren waarmee klanten graag terug zullen komen. 

Meer dan de helft van de panelleden ziet overigens het AH-experiment wel 'passen in de tijdgeest waarin consumenten meer zelf willen en moeten regelen'. Het klantcontact is cruciaal: "Hoe minder contact je met de klant hebt, hoe makkelijker die de overstap maakt naar online boodschappen doen", huivert een andere AH-ondernemer, die vreest voor de toekomst van fysieke winkels.