'Gewicht voedselblogger van invloed op geloofwaardigheid'
Dat blijkt uit onderzoek van Cornell dat donderdag in vakblad Health Communication gepubliceerd is.
Als een blogger overgewicht heeft, blijken lezers sceptisch over de informatie die gegeven wordt, in vergelijking met recepten van een slanke blogger. Zelfs als de informatie identiek is.
De studie suggereert ook dat dit soort vooroordelen niet alleen onze mening over iemand kan beïnvloeden, maar ook over dingen die met deze persoon geassocieerd worden, in dit geval de teksten op de site van de blogger.
In één van de experimenten van het onderzoek werden 230 deelnemers in twee groepen verdeeld. Allen kregen tien verschillende recepten te zien, met daarbij een foto van de zogenaamde auteur van de tekst. De ene groep zag op de foto een slanke vrouw, de andere groep diezelfde vrouw met overgewicht. De deelnemers moesten vervolgens beoordelen hoe gezond de maaltijd was.
De onderzoekers concludeerden dat de foto van de vrouw met overgewicht ervoor zorgde dat het gerecht als minder gezond werd aangewezen.
Etiket
Zelfs als bij een volgend onderzoek het aantal calorieën en de hoeveelheid vet bij het gerecht vermeld stond, samen met de foto van de schrijfster, had het gewicht van de persoon op de foto nog steeds invloed.
De onderzoekers varieerden vervolgens de hoeveelheid vet en calorieën op de etiketten, waardoor sommige deelnemers een gezond recept zagen en andere deelnemers een menu met een verdubbeld aantal calorieën en drie keer zoveel vet. De verhoogde cijfers bleken hetzelfde effect op de mening van de deelnemers te hebben als de slanke blogger versus de zwaardere blogger.