Maandag start voor het tweede jaar de Doe maar lekker duurzaam-actie van de Nationale Postcodeloterij, Unilever en Albert Heijn.

De actie moet Nederlandse consumenten motiveren om duurzamer te eten. Alle leden van de Postcode Loterij kunnen gratis duurzame producten van Albert Heijn uitproberen.

"Duurzamer eten kan een enorm verschil maken voor mens, dier en milieu', aldus Imme Rog, managing director van de Nationale Postcode Loterij. "Wij voelen een grote verantwoordelijkheid om een massale beweging naar duurzamer eten in gang te zetten."

Rog noemt de actie het grootste initiatief in Nederland op dit vlak. "De actie past bij de missie van de Nationale Postcode Loterij, het werken aan een meer duurzame en rechtvaardige wereld."

Dossier

"Steeds meer Nederlanders (49%) vinden duurzaam eten belangrijk , alleen zien we dat niet altijd terug in het boodschappenmandje", zegt Anniek Mauser van Unilever. "Twee derde van de consumenten let er bij het winkelen in de supermarkt nog niet op of de producten die ze kopen duurzaam zijn. Deze landelijke actie laat zien hoe eenvoudig het is om te eten met oog voor mens, dier en milieu."

"Als je écht structureel een duurzame beweging in gang wilt zetten dan moeten we dat samen doen",zegt Imke van Gasselt van Albert Heijn. "Daarom is het zo mooi dat we met drie grote partijen de krachten bundelen. Ik hoop van harte dat dit initiatief hét zetje is waarmee we ons land laten proeven dat duurzaam eten écht naar meer smaakt."