'Toprestaurants verliezen duizenden euro's door wegblijvers'

Toprestaurants in Nederland lijden elk jaar duizenden euro’s schade door het niet opdagen van klanten die gereserveerd hebben.

Dat blijkt uit onderzoek van Misset Horeca onder honderd beste restaurants uit de Misset Horeca superlijst 2015, die wordt samengesteld op basis van de oordelen van Michelin, Lekker, GaultMillau en Grootspraak.

Het wegblijven zonder afbericht zorgt niet alleen voor irritatie, maar ook voor een flinke inkomstenderving.

De respondenten zeggen maandelijks gemiddeld zo’n 8,6 gasten te hebben die niet komen opdagen. In dit soort restaurants zijn zij naar schattig goed voor een omzet van honderd euro per persoon. Misset Horeca schat de omzetderving daarom ruw op zo’n 10.000 euro per jaar per restaurant.

Daarnaast zijn er ook nog gasten die op de avond zelf annuleren. Die tafels worden vaak niet meer gevuld.

Aanbetaling

Slechts een derde van de ondernemers is voor het vragen van een aanbetaling, zo blijkt uit het onderzoek. De argumenten "wordt niet geaccepteerd" en "te veel administratie" worden aangehaald als reden. De ondernemers geloven wel in dit soort maatregelen als het collectief zou gebeuren.

Enkele respondenten hebben al op eigen initiatief geprobeerd om hun derving omlaag te krijgen. Zo vroeg Jan de Wit van Le Restaurant in Amsterdam gasten een bedrag van 50 euro per couvert aan te betalen, maar stopte daar snel weer mee omdat het plan "werd afgebrand op social media".

De Wit is nu met creditcardregistratie begonnen om het aantal gasten dat wegblijft omlaag te krijgen. Dit gebeurt in het buitenland al vaak, geven meerdere ondernemers aan.

Lees meer over:
Tip de redactie