Britten zijn in de laatste vijf jaar ruim 20 procent minder thee gaan drinken. Vooral de klassieke 'breakfast tea' is een stuk minder populair geworden.

Dat meldt het onderzoeksbureau Mintel woensdag.

In 2010 werd in Groot-Brittannië nog 97 miljoen kilo thee verkocht. In 2015 zal dat naar schatting 'slechts' 76 miljoen kilo zijn: een daling van 22 procent. Volgens de onderzoekers zal de theeverkoop de komende jaren doorgaan met dalen.

Dat komt vooral door de dalende interesse voor zwarte thee, ook wel bekend als 'breakfast tea'. De verkoop van alternatievere theesmaken zoals kruidenthee is juist licht toegenomen.

De analisten van Mintel verklaren dit door te wijzen op de veranderende eetcultuur in Groot-Brittannië. Mensen zouden liever bijzondere, 'pure' producten consumeren dan het standaardproduct.

Koekjes

Een andere oorzaak zou zijn dat Britten steeds minder koekjes eten vanwege de toegenomen bewustwording rond de effecten van suiker. Als gevolg daarvan laten ze de thee, die goed met een koekje samengaat, eveneens staan.

Ondanks de daling zit thee nog steeds verankerd in de Britse cultuur. 69 procent van de Britten vindt een kopje thee nog altijd 'belangrijk' bij sociale gelegenheden.