Honderden vakantiegangers zijn hun geld kwijt doordat goedkope vluchten naar de Marokkaanse stad Nador niet zijn doorgegaan. Het Europees Consumenten Centrum (ECC) heeft 45 zaken met vaak meerdere vakantiegangers in behandeling. 

Dat bevestigt juridisch medewerker Beryl Hetharia. "Dagelijks komen daar nog gedupeerden bij'', aldus Hetharia.

De schade varieert van een paar honderd euro tot meer dan 2000 euro per dossier, meldt het ECC, dat samenwerkt met Het Juridisch Loket. Een deel van de gedupeerden heeft inmiddels bij de politie aangifte gedaan van oplichting. Het ECC stuurt alle dossiers door naar de Duitse zusterorganisatie.

De vakantiegangers dachten via het reisbureau CasaSky goedkope vluchten te kunnen boeken van Amsterdam, Brussel en Keulen naar Nador. In juli werden echter alle vluchten plotseling geannuleerd, zonder verdere informatie over terugbetaling of omboeking.

Lege panden

Een groep van zeventig slachtoffers heeft volgens ECC vergeefs geprobeerd verhaal te halen bij het kantoor van moederbedrijf reisbureau Casablanca Tours GmbH in Keulen. Het pand bleek verlaten. Ook bij de politie in de Duitse stad zijn veel aangiften binnengekomen.

Op de website van CasaSky meldt het bedrijf dat alle vluchten in juli zijn geannuleerd. In augustus zou er weer worden gevlogen. Het reisbureau is telefonisch niet bereikbaar. Een antwoordapparaat verwijst door naar de website. Daar vinden gedupeerden formulieren om geld terug te vragen. Boekingen zijn gewoon mogelijk. 

ECC acht de kans op teruggave echter klein. De vluchtnummers van maatschappijen als OTJ en TYC blijken namelijk evenmin te bestaan.

CasaSky is niet aangesloten bij een garantiefonds. Het Juridisch Loket, dat namens de overheid helpt bij juridische vragen voor met name burgers met lagere inkomens en weinig vermogen, verwijst gedupeerden door naar het ECC. Dat gebeurt omdat het om een buitenlandse ondernemer gaat, waartegen in Nederland weinig te beginnen valt. 

Het Juridisch Loket raadt slachtoffers die de tickets per creditcard hebben betaald aan om contact op te nemen met de creditcardmaatschappij. Daar kan een terugstortverzoek worden ingediend.