Afgelopen jaar zette Lidl 7,4 miljoen euro meer om in de verkoop van dagvers brood dan een jaar eerder. ​Ook de omzet van de verkoop van afbakbrood steeg aanzienlijk. 

Hiermee is omzetstijging van Lidl ruim boven de totale omzetgroei van alle supermarkten. Dat blijkt uit cijfers van het marktonderzoeksbureau IRI, meldt Distrifood.

De omzet van Lidl in dagvers brood steeg met 7,4 miljoen euro ten opzichte van 4,5 miljoen euro bij de andere supermarkten. Daarnaast steeg de omzet van afbakbrood met 4,7 miljoen bij de discounter, terwijl dit bij de gezamenlijke supermarkten met 2,9 miljoen euro daalde.

Hoewel de totale categorie brood in waarde volgens IRI een lichte stijging laat zien, staat de sector nog wel onder druk. De stijging is vooral het gevolg van prijsstijgingen en verkoop van speciaalbroden.

Onder invloed van boeken als Broodbuik en De Voedselzandloper, die uitleggen waarom de mens tarwe zou moeten mijden, wordt er minder brood gekocht. Dat becijferde GfK al eens.

Ongeveer een kwart van de consumenten kent de boeken en 30 procent van hen eet minder brood, blijkt uit de cijfers. Het geconsumeerde broodvolume per persoon was eind 2014 met bijna 5 kilo gedaald ten opzichte van 2009.