Het is effectiever om kinderen te vertellen dat ze appels moeten eten omdat die gezond zijn, dan koekjes verbieden omdat ze dik maken. 

Onderzoek van Cornell University toont namelijk aan dat positieve boodschappen beter werken dan negatieve als het om voedselvoorlichting gaat.

De onderzoekers analyseerden 43 eerdere onderzoeken naar positieve en negatieve boodschappen over voeding. Ze ontdekten dat negatieve boodschappen het beste werkten bij experts die erg betrokken zijn bij en verstand hebben van voeding, zoals huisartsen en diëtisten.

Bij mensen die minder over voeding weten, werken positieve boodschappen juist beter. Zij willen liever horen wat ze wel zouden moeten eten en waarom iets goed voor ze is dan wat ze beter kunnen laten staan.

Campagnes

De onderzoekers raden aan om campagnes die bedoeld zijn om eetgewoontes te verbeteren positief te formuleren: focus op de positieve gevolgen van gezond gedrag in plaats van op de negatieve consequenties van ongezond eten. Op die manier is heeft de boodschap waarschijnlijk meer effect op consumenten.

"Heb je kinderen, dan is het beter om je te richten op de voordelen van broccoli dan op de nadelen van hamburgers”, Brian Wansink.

De resultaten van dit onderzoek worden gepresenteerd op de jaarlijkse bijeenkomst van de Society of Nutrition Education and Behavior in Pittsburgh.