Modeketen Abercrombie & Fitch neemt afscheid van één van de meest opmerkelijke promotie-acties aller tijden. Het bedrijf zal per direct geen werknemers meer inhuren op basis van hun goedgebouwde lichaam. 

Dat meldt CNN vrijdag (lokale tijd). Het bedrijf verwierf wereldfaam met winkels waarin bij de ingang enorm gespierde mannen met ontbloot torso de klanten begroetten en met bezoekers op de foto gingen. Abercrombie & Fitch stond er tot nu toe om bekend alleen maar knappe werknemers in dienst te nemen.

Het nieuwe personeelsbeleid is een nieuwe stap in de imagoverandering die Abercrombie de laatste jaren aan het doorvoeren is. Sinds het vertrek van topman Michael Jeffries is de kledingketen zich meer gaan richten op de kwaliteit van de producten in plaats van het uiterlijk van haar werknemers.

Terugloop van inkomsten

De afgelopen jaren kwam A&F steeds meer onder vuur te liggen vanwege haar volgens critici seksistische en kwetsende personeelsbeleid. Jeffries stelde meermalen ook alleen maar "leuke, lekkere, knappe mensen" als klant te willen hebben. Het afgelopen jaar kampte A&F met een flinke terugloop van inkomsten.

Het werknemersbestand moet op korte termijn diverser en herkenbaarder worden, liet Abercrombie vrijdag weten. Ook worden muziek en inrichting in de winkels aangepast: de keten had nu vooral de uitstraling van een nachtclub.