Schiphol is voor luchtvaartmaatschappijen goedkoper dan de grote concurrerende luchthavens in Londen, Frankfurt en Parijs.

Dat blijkt uit onderzoek dat is gedaan in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Daarin zijn onder meer de luchthavengelden en overheidsheffingen van tien andere vliegvelden met elkaar vergeleken. Daaruit blijkt dat de kosten voor starten en landen op Londen Heathrow gemiddeld 141 procent hoger liggen dan op Schiphol.

Frankfurt is 54 procent duurder en op Parijs Charles de Gaulle moeten luchtvaartmaatschappijen gemiddeld 47 procent meer betalen dan op Schiphol.

Ook de luchthavens Londen Gatwick, van Zürich, München en Madrid zijn duurder. De vliegvelden van Brussel, Istanbul en Dubai zijn goedkoper dan Schiphol.

Groei

Het netwerk van verbindingen van de Nederlandse luchthaven is vorig jaar ook sterker gegroeid dan de netwerken van vier concurrenten in West-Europa die zijn onderzocht (Londen, Parijs, Frankfurt en München). Istanbul en Dubai deden het beter dan Schiphol.

Volgens staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) zijn ''de relatief lage kosten voor luchtvaartmaatschappijen en het uitgebreide netwerk van verbindingen op Schiphol goed voor de concurrentiepositie van de luchthaven en daarmee voor onze economie en werkgelegenheid''.

Het kabinet wil de positie van Schiphol behouden en versterken, onder meer door maatregelen die leiden tot lagere kosten voor de luchtvaart. Zo pleit Mansveld voor de inrichting van één Europees luchtruim.