Maar liefst 42 procent van de Nederlanders verzaakt regelmatig om een kledingmiskoop te retourneren. Laksheid en gêne tegenover het winkelpersoneel zijn de voornaamste redenen.

Dit blijkt uit een enquête van Personalshopper.nl, waarvoor vijfhonderd Nederlanders zijn ondervraagd.

Eén op de tien ondervraagden zegt nooit met kleding terug te gaan naar de winkel, zelfs als deze achteraf toch niet in de smaak valt. Mannen zijn hierin nog iets lakser dan vrouwen.

Opvallend is dat online kledingmiskopen ruim 20 procent vaker worden geretourneerd dan in de winkel aangeschafte miskopen. Met name omdat per post terugsturen laagdrempeliger en anoniem is, kiezen consumenten hier vaker voor.

Daarnaast wordt schaamte tegenover het winkelpersoneel als reden genoemd om een miskoop niet terug te brengen, zeker niet als het personeel het kledingstuk nog wel had aangeraden.

Foute inschatting

De ondervraagden steken graag de hand in eigen boezem bij de miskopen. 44 procent noemt zijn eigen foute inschatting als belangrijkste reden. Ook een gunstige uitverkoopprijs ligt vaak ten grondslag. Een kleine tien procent noemt de "overtuigingskracht" van de winkelmedewerkers als belangrijkste reden voor de miskoop.

Meer dan de helft van miskopen worden vervolgens weggeven aan familie of vrienden of gaan naar de kledinginzameling, terwijl een kwart van de Nederlanders het kledingstuk met het prijskaartje er nog aan in de kast laat liggen. Eén op de vijf respondenten verkoopt de spullen liever via Marktplaats.