Vrouwen kopen steeds meer cosmeticaproducten online. In de Verenigde Staten steeg de verkoop van 2,4 miljard euro in 2012 naar 3,5 miljard euro in 2014.

Dat meldt Emerce.nl.

De online verkoop van huidverzorgingsproducten steeg tussen 2012 en 2014 van 24 procent van de totale omzet naar 36 procent. Dat alles blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau A.T. Kearney onder duizend mensen die regelmatig online kopen. Drie kwart van de ondervraagden is vrouw. 

Vooral make-upproducten worden vaker online aangeschaft. De verkoop steeg tussen 2012 en 2014 van 13 procent naar 29 procent van de totale omzet. De online verkoop van parfums steeg van 11 procent naar 27 procent.

Nagels

De online verkoop van haarproducten steeg van 14 procent in 2012 naar 24 procent in 2014. De online verkoop van nagelproducten steeg in dezelfde periode van 4 procent naar 24 procent. 

"Mensen hebben meer vertrouwen in webwinkels", zegt Hana Ben-Shabat van A.T. Kearney. "Bovendien delen webwinkels nu meer monsters uit. Mensen kunnen die monsters zelf kiezen, waardoor ze zelf bepalen wat ze willen uittesten. Dat stimuleert de verkoop."

Tips

"Online cosmetica kopen is zoveel meer dan alleen een zakelijke transactie", aldus Ben-Shabat. "Het is een hele actieve categorie. Alleen op Youtube zijn er al zoveel video's met make-up tips, er gebeurt online heel veel op het gebied van cosmetica."