Barbie was in de Verenigde Staten elf jaar lang het populairste kerstcadeau voor meisjes. Dit jaar is echter het speelgoed dat is gebaseerd op de Disney-film Frozen het populairst.

Dat schrijft de Daily Mail.

Ongeveer 20 procent van de Amerikaanse ouders is van plan om speelgoed van de film Frozen aan te schaffen, zo heeft de Amerikaanse National Retail Federation berekend. Zo’n 16 procent van de ouders overweegt speelgoed van Barbie aan te schaffen. Het onderzoek wordt voor het elfde jaar gehouden en het is voor het eerst dat Barbie niet op de eerste plaats staat. 

De film Frozen, die in November 2013 in de bioscopen kwam, heeft inmiddels wereldwijd bijna 1 miljard euro opgebracht en is daarmee de meest succesvolle animatiefilm aller tijden. Van de soundtrack zijn inmiddels meer dan een miljoen exemplaren verkocht. 

Zelfbeeld

Barbie ligt al enige tijd onder vuur. Zo zou de pop door haar onwaarschijnlijk slanke figuur een negatieve invloed hebben op het zelfbeeld van meisjes.

Eerder deze maand verscheen een boekje over Barbie dat eveneens veel kritiek kreeg, omdat Barbie in het verhaal hulp van haar mannelijke vrienden nodig had om met een computer te werken. Het boek is inmiddels uit de handel gehaald. 

Bij Amerikaanse meisjes blijven ook poppen, Lego, kleding en My Little Pony populair. Voor jongens blijft in de Verenigde Staten Lego het meest populaire kerstcadeau, gevolg door speelgoedauto’s en computerspelletjes.