Het Franse modehuis Chanel is boos om het ontwerp van een T-shirt, waarop hun logo wordt gecombineerd met het logo van de film Ghostbusters. Ze slepen de makers dan ook voor de rechter.

Dat meldt de Britse editie van Vogue dinsdag.

Het T-shirt is gemaakt door het Amerikaanse modelabel What About Yves, dat is opgericht door Jeanine Heller. Het label maakte eerder kledingstukken met de tekst Aint Laurent Without Yves, een commentaar op de naamsverandering van het Franse modehuis Saint Laurent, dat eerst Yves Saint Laurent heette. 

Chanel stelt in de aanklacht dat Heller een T-shirt en een sweater adverteert en te koop aanbiedt waarop hun logo staat afgebeeld. Het modehuis ziet het T-shirt niet als een parodie, omdat het logo een directe kopie is en niet is aangepast, zoals bij parodieën de gewoonte zou zijn. Het logo, met de dubbele C, zou mensen doen denken dat het om een product van Chanel gaat.

Colette

In 2013 werd het label van Heller bekend toen de Parijse boetiek Colette de Aint Laurent-spullen verkocht. Hedi Slimane, de hoofdontwerper van Saint Laurent was daar zo verbolgen over dat hij zijn collectie uit de boetiek haalde.

Heller verkoopt ook kleding met de logo’s van Dior, Hermès en Louis Vuitton. Het is niet bekend of deze merken haar gaan aanklagen. Het T-shirt met het logo van Chanel is nog gewoon te koop.