De zogenaamde 'gezichtsbikini' wint aan populariteit. De badkleding leek eerst alleen op de Chinese stranden een moderage te zijn, maar wordt nu ook internationaal opgepikt.

De afgelopen dagen is er meer dan twaalf miljoen keer over de 'face-kini' geschreven op Weibo, het Chinese Twitter, zo meldt de BBC.

Ook in Engeland, België, Nederland, Amerika en Nigeria worden berichten over de gezichtsbikini geplaatst. Op de Amerikaanse veilingsite Ebay worden de eerste exemplaren al aangeboden.

De gezichtsbikini bestaat uit een lap nylon met gaten voor de ogen en de mond. Naast de standaard effen kleuren komen er nu ook steeds meer face-kini's met vrolijke printjes op de markt.

De rage komt oorspronkelijk uit de Chinese plaats Qindao, waar vooral oudere vrouwen de maskers dragen om zich te beschermen tegen de zon. Ook vrouwen die zich ongemakkelijk voelen in hun bikini vinden het prettig om anoniem over het stand te kunnen lopen.

Schoonheidsideaal

Onlangs publiceerde CR Fashion Book (het modetijdschrift van Carine Roitfeld) een reportage over het aparte nieuwe accessoire. De modellen poseren op de foto's met felgekleurde lippen onder de modieuze bivakmuts.

Volgens het tijdschrift zijn de schoonheidsidealen in Azië erg verschillend in vergelijking met de Westerse wereld. ''In Azië staat bruin worden gelijk aan lange dagen van hard werken in de zon, niet naar een chique vakantie'', zo is te lezen in de reportage.