Modemerk Marc Jacobs heeft donderdagochtend om 10.00 uur een speciale pop-upwinkel geopend in de Bijenkorf in Amsterdam.

Bezoekers kunnen in de tijdelijke hoeketalage aan de Damzijde Marc Jacobs producten 'kopen' in ruil voor een post op Instagram, Twitter of Facebook.

''Het is de eerste keer dat dit georganiseerd wordt in Nederland en ook de eerste keer voor ons, maar we zijn goed voorbereid'', aldus een woordvoerder van Marc Jacobs tegen NU.nl.

In de etalage is een Daisy-fotosetting geplaatst, geïnspireerd op het nieuwste parfum van het merk. Verschillende modeproducten en accessoires zijn te gebruiken voor het maken van de foto's.

Prijzen

Ieder uur wordt de beste tweet gekozen, waardoor bezoekers kans maken op Marc Jacobs producten, waaronder zonnebrillen en handtassen.

De tijdelijke winkel opende woensdag al haar deuren voor BN'ers en pers. Onder anderen Hilmar Mulder (hoofdredacteur Elle), Karin Swerink (hoofdredacteur Vogue), stylist Bastiaan van Schaik, en actrices Yvonne Coldeweijer, Toprak Yalçiner, Liza Sips en Carolien Spoor kwamen op de opening af.

Ook presentatrices Saar Koningsbergen en Paulien Huizinga, modebloggers Anna Nooshin en Winonah de Jong en zangeres Do plaatsen een tweet in ruil voor een item.

Nieuw concept

Volgens de woordvoerder is het best een effectieve manier om spullen in ruil voor publiciteit te presenteren. ''Dat komt vooral doordat het concept nieuw is. Dat zal een tweede keer niet zo zijn en dat is ook de basis van het idee. Als we de volgende keer verrassend willen zijn dan moeten we iets anders bedenken.''

Hoe belangrijk sociale media zijn voor het imago van een merk anno 2014 hangt volgens haar af van de doelgroep. ''Denk aan Calvin Klein Reveal waarvan Doutzen Kroes het gezicht is bijvoorbeeld. Het hangt  af van wie je wilt bereiken en welke tools je hebt'', stelt ze.

''Cosmetica zoals de make up van Rimmel en de nagelproducten van Sally Hansen zie je ook op grote blogs, Instagram en Twitter etc. Het is bijna kunst als je ziet wat mensen doen met nagellak.''

New York

De sociale media-actie werd eerder dit jaar in New York gehouden tijdens de Fashion Week. Honderden bezoekers stonden hierbij in de rij om Marc Jacobs producten te bemachtigen in ruil voor een post op Instagram, Twitter of Facebook.

Donderdagmorgen opende de tijdelijke winkel met hetzelfde concept ook in Londen haar deuren. De pop-up winkel aan de Dam is tot en met zondag te bezoeken.