De Ierse modeketen Primark ligt onder vuur omdat in de etalage een filiaal in het Schotse Glasgow etalagepoppen staan waarvan de ribben duidelijk zichtbaar zijn.

Dat schrijft de Daily Mail.

De extreem slanke etalagepop, die een bikinitop en een pantalon met print droeg, werd gefotografeerd door een verontwaardigde klant van de keten, die de foto vervolgens op de sociale media plaatste.   

"Beste Primark", schreef ze er bij. "Is het echt nodig dat etalagepoppen zichtbare ribben hebben? Ik wil niet afgeven op hele slanke mensen, ik zou alleen willen dat er etalagepoppen in alle soorten en maten waren zodat meisjes niet denken dat iedereen zo dun moet zijn."

Maat 34

Meer dan duizend mensen reageerden op het bericht, waarna Primark de vrouw bedankte en beloofde iets aan de kwestie te doen. Inmiddels is de pop uit de winkel verdwenen. Primark heeft beloofd geen te magere etalagepoppen meer te gebruiken.

Eerder kregen lingerielabel La Perla en modelabels Gap en Zara kritiek door het gebruik van te magere etalagepoppen. In 2007 kondigde modelabel Mango aan dat al hun poppen minimaal maat 34 moeten hebben.