Een aantal bekende mensen, waaronder Karl Lagerfeld, Iggy Pop en de Dalai Lama zijn te zien in een nieuwe campagne van de Belgische afdeling van Amnesty International.

Dat meldt Le Figaro.

De organisatie bewerkte foto's van de beroemdheden, waardoor het lijkt alsof ze helemaal in elkaar geslagen zijn. Onder elke foto staat in een fictief citaat wat de persoon in kwestie na marteling zou kunnen zeggen.

Zo zegt Iggy Pop in de campagne dat Justin Bieber de toekomst is van rock-'n-roll en beweert Lagerfeld dat Hawaïhemden en teenslippers het toppunt van elegantie zijn. De Dalai Lama stelt dat mensen die op hun vijftigste geen Rolex horloge bezitten een mislukt leven hebben.

Informatie

Amnesty International wil met campagne duidelijk maken dat iemand door marteling mensen alles kan laten zeggen, ook dingen die ze totaal niet menen. "Martel iemand en hij zal alles zeggen", zo staat onder iedere foto.

"Regeringen die martelen zeggen dat ze daardoor objectieve informatie krijgen", zegt Philippe Hensmans van Amnesty België. "De geschiedenis leert ons echter dat mensen die worden gemarteld alles willen zeggen om het lijden te stoppen. Soms de waarheid, maar vaak ook helemaal niet."

Alhoewel 155 landen een verklaring tegen martelen hebben getekend, worden er volgens Amnesty International in de helft van die landen elk jaar vele duizenden mensen gemarteld, vaak in het geheim.