Het Franse modehuis Balenciaga heeft B Balenciaga gelanceerd, het eerste parfum onder het regime van hoofdontwerper Alexander Wang. 

Dat schrijft Women’s Wear Daily.

Wang begon op zijn eerste dag bij het modehuis in december 2012 al te werken aan het nieuwe parfum. Hij wilde een moderne geur maken die tegelijkertijd de traditie van Balenciaga respecteert.

De ontwerper werkte bij het creëren van de geur nauw samen met parfumeur Domitille Bertier, die eerder parfums maakte voor onder meer Burberry, Chloé en Cacharel. 

Puur

"Ik wilde een puur parfum maken", zegt Wang. "Het moest de essentie van het merk worden, gecombineerd met mijn eigen visie. Het was een langdurig, emotioneel proces. Een parfum maken is veel technischer dan tassen, schoenen of kleding maken. Maar ik hou van de uitdaging."

De nieuwe geur opent met lelietje-van-dalen, viooltjesbladeren en edamame. Het hart bestaat uit iriswortel en cederhout en in de basis zit kasjmierhout en ambrette, een plantaardige muskusvariant. 

Boetiek

De dop van de flacon is volgens Wang een eerbetoon aan de marmeren vloer van de oorspronkelijke boetiek van Balenciaga. De flacon zelf is daarentegen strak en modern. De bijbehorende campagne is gefotografeerd door Steven Klein. Model Anna Ewers is het gezicht van de campagne. 

De nieuwe geur is vanaf oktober te koop. Tegen die tijd wordt de campagne gelanceerd in tal van modetijdschriften.