Bijna driekwart van de mensen krijgt onder de douche de beste ideeën of weet er een probleem op te lossen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek.

Veertien procent van de mensen neemt zelfs speciaal een douche om geïnspireerd te raken zo blijkt uit een onderzoek van een sanitairfabrikant in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, China, Zuid-Afrika, de Verenigde Staten en Brazilië. In elk land werden vijfhonderd mensen ondervraagd.

Mensen nemen nog steeds vooral een douche om hygiënische redenen, maar 63 procent doet het om zich te verfrissen, 52 procent om te ontspannen, 35 procent om wakker te worden en tien procent om even alleen te zijn. Ruim veertig procent komt onder de douche zo tot rust dat ze spontaan nieuwe ideeën krijgen.

Met name jongeren raken geïnspireerd onder de douche. Eén op de vijf springt dan ook onder de douche zodra er inspiratie nodig is. Van de ouderen is dat slechts vijf procent. De helft van de jongeren vindt de douche de ideale plek om het hoofd helder te krijgen.

Badkamer

De ondervraagden brengen gemiddeld elke dag zeventig minuten door in de badkamer. Vrouwen blijven er 73,39 minuten en mannen 67,08 minuten. Jongeren tussen de 18 en 24 vertoeven er gemiddeld 75,93 minuten, terwijl mensen tussen de 45 en 54 er maar 60,09 minuten verblijven.

Het douchen zelf duurt bij 40 procent van de ondervraagden meestal tussen de 6 en 10 minuten maar één op de tien doet er 21 tot 30 minuten over. Jongeren douchen langer dan ouderen en vrouwen langer dan mannen, zo blijkt uit het onderzoek.

Jongeren blijken ook vaker te douchen dan ouderen. De helft van de ondervraagden doucht elke dag en 20 procent van de mannen doucht zelfs twee keer per dag. Slechts 3 procent doucht maar één keer per week.