Het Britse modelabel Boy London ligt onder vuur omdat het logo van het merk te veel zou lijken op het adelaarslogo dat het symbool was van Hitler’s Derde Rijk.

Dat meldt de Daily Mail.

Het logo van het merk bestaat uit een adelaar met gespreide vleugels die op de letter 'O'  van het woord 'BOY' zit. De adelaar die als logo werd gebruikt door het naziregime was vrijwel hetzelfde vormgegeven en hield met zijn klauwen een lauwerkrans met daarin een swastika vast. 

In Groot-Brittannië word nu door consumenten opgeroepen tot een boycot van het label. Een aantal winkels, zoals het Britse warenhuis Fenwick, hebben het label uit het assortiment gehaald. Andere winkels, zoals Selfridges, verkopen de kleding van het label nog wel.

Kracht

Boy London ontkent dat er overeenkomsten zijn tussen hun logo en dat van de nazi’s. "Het merk is op geen enkele manier verbonden met de nazi’s of met welke vorm van discriminatie dan ook", zo zegt een woordvoerder. 

Volgens hem is het logo geïnspireerd op de adelaar van het Romeinse rijk een symbool van kracht en decadentie.  "We willen mensen kracht geven, niet onderdrukken", aldus de woordvoerder.

Dierenbloed

Het merk werd in de jaren zeventig opgericht door de Israelische zakenman John Krivine en verkocht in eerste instantie wonderlijke kleding zoals T-shirts die waren bedrukt met dierenbloed en sieraden die waren gemaakt van injectienaalden. Het merk was indertijd populair bij punkers.

Modeketen Zara moest in 2007 een partij handtassen terugtrekken omdat er swastika’s op afgebeeld waren. Volgens de keten waren de tassen ingekocht en was de swastika niet zichtbaar toen ze de tassen bestelden.