'Nederlanders ergeren zich aan bediening in restaurants'

Nederlanders storen zich tijdens een avond uit eten het meest aan onvriendelijk en onoplettend personeel. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek.

Bijna drie kwart van de ondervraagde Nederlanders ergert zich aan een weinig gastvrije bediening in restaurants, zo blijkt uit een onderzoek van website Culy.nl onder 1.215 lezers.

Zo’n 68 procent van de ondervraagden ergert zich aan onoplettende service. 

Op de derde plaats staat eten van slechte kwaliteit. Bij 67 procent van de ondervraagden leidt dat tot veel ergernis. Bijna de helft van de ondervraagden ergert zich aan een slechte prijs-kwaliteitverhouding.

Verder in de lijst van ergernissen: geen gratis kraanwater schenken (37 procent), overlast (35 procent), lang moeten wachten op de rekening (28 procent), te krappe tafels (25 procent), een rekening die niet klopt (15 procent), menu’s met veel te veel keus (14 procent) en niet kunnen reserveren via internet (4 procent).

Fooi

Ruim de helft van de deelnemers aan het onderzoek geeft alleen fooi als de service erg goed is. Zo’n 29 procent geeft altijd fooi en18 procent geeft soms een fooi. Slechts 1 procent zegt nooit een fooi te geven. 

De ondervraagden gaan regelmatig uit eten. Zo’n 40 procent eet een paar keer per maand buiten de deur, 45 procent doet dit eens per maand. Ruim één op de tien bezoekt eens per week een restaurant, en 3 procent eet zelfs een paar keer per week buitenshuis.

Lees meer over:
Tip de redactie