De Amerikaanse modeketen American Apparel is opnieuw in opspraak vanwege een nieuwe reclamecampagne, waarin een 22-jarig model uit Dhaka topless te zien met de tekst 'Made in Bangladesh' over haar borsten.

Met de advertentie wil American Apparel de aandacht vestigen op de goede arbeidsomstandigheden een eerlijke lonen van het bedrijf. De vrouw werkt sinds 2010 als verkoopster bij het modehuis in Los Angeles.

Het model beschrijft bij de foto hoe ze is opgegroeid als een strikte moslim en hoe ze zich distantieerde van het islamitische geloof naarmate ze ouder werd, op zoek naar haar eigen identiteit.

Provocerend

Volgens critici probeert het merk met de foto’s juist het lichaam van het model te verkopen, op een manier die zeker bij moslims niet in goede aarde zal vallen, zo meldt Daily Mail.

Het bedrijf denkt hier echter anders over. De modeketen wil door middel van de advertentie laten zien dat al hun kleding in Los Angeles wordt gemaakt en werknemers daar vijftig keer meer betaald krijgen dan bedrijven die hun kleding in landen als Bangladesh laten produceren.

American Apparel is bekend als een kledingmerk dat regelmatig onder vuur ligt. Zo kreeg het eerder kritiek omdat de paspoppen in een winkel in Manhattan waren voorzien van een enorme bos met schaamhaar. Ook kreeg het merk veel kritiek toen het een 62-jarige model liet poseren voor hun nieuwste lingeriecampagne.