Tim Holland en Robbert Wefers Bettink, de oprichters van het zonnebrillenmerk Dick Moby, starten zaterdag een initiatief om de zeeën en oceanen schoner te maken.

Amsterdammers Holland en Wefers-Bettink hebben samen het nieuwe zonnebrillenmerk Dick Moby opgericht. Van de omzet dragen ze 10 procent af aan de Surfrider Foundation. Met het geld wordt bijgedragen aan een initiatief om ronddrijvend plastic uit de zee en oceaan te verwijderen. 

De collectie van het merk is geïnspireerd op klassieke ontwerpen en bestaat uit vier uniseksmodellen in verschillende kleuren. De brillen zijn gemaakt van een innovatief nieuw soort eco-plastic en hebben lenzen van de firma Zeiss.   

"Plastic is een fantastisch materiaal; als we het gaan zien als de waardevolle grondstof die het is, gaan we er hopelijk ook bewuster mee om", zegt Holland. "Dat is de boodschap die we met Dick Moby willen uitdragen en hier zetten we ons dan ook voor in."

Pop-up

Om het merk van de grond te krijgen, starten Holland en Wefers Bettink zaterdag een crowdfundingcampagne. Geïnteresseerden kunnen alvast een zonnebril bestellen via een website. Daarnaast is er in Amsterdam tijdelijk een pop-up winkel waar de brillen gepast kunnen worden. 

Het tweetal heeft een achtergrond als ontwerper en ondernemer en is daarnaast veel op zee te vinden als surfer, zeiler en duiker.