Volgens een ontwerper bij speelgoedfabrikant Mattel is het weinig realistische figuur van Barbie zo ontworpen uit praktische overwegingen, zodat de kleding bijvoorbeeld makkelijk uit en aan gaat.

"Het is nooit de bedoeling geweest dat Barbie een realistisch lichaam zou hebben", zegt de 43-jarige Kimberley Culmone, die sinds 2007 verantwoordelijk is voor het ontwerp van de pop, tegen Fast Company Design. "Ze is zo ontworpen dat meisjes haar makkelijk aan en uit kunnen kleden."

Culmone stelt dat de pop in de loop der jaren regelmatig een nieuw figuur kreeg dat paste bij de nieuwe kleding die voor de pop werd ontworpen. "De kleding moet goed passen", zo zegt ze.

Het ontwerpteam vindt het belangrijk dat Barbie, die inmiddels 55 jaar bestaat, herkenbaar blijft. Daarom zijn de veranderingen nooit heel groot. "Moeders geven de poppen en de kleding door aan hun dochters, en alles moet bruikbaar blijven."

Zelfbeeld

Een onderzoek van de universiteit van Sussex wees in 2006 uit dat meisjes zichzelf kunnen gaan vergelijken met de poppen, waardoor ze een verstoord zelfbeeld kunnen ontwikkelen. 

Culmone spreekt dit tegen. "Meisjes kijken heel anders naar de wereld dan volwassenen", zo stelt ze. "Ze worden eerder beïnvloed door hun ouders en vriendinnetjes."

"Ze spelen. Barbie is een prinses, een fee, een modepop, een dokter en een astronaut. Ze gaat in haar sportwagen naar de maan en in een ruimteschip boodschappen doen. Dat is hoe kleine meisjes spelen."