De jubileumeditie van de Amsterdam Fashion Week heeft 25.000 bezoekers getrokken. Maandag is de laatste dag van het evenement, dat dit jaar tien jaar bestaat.

Voorafgaand aan het catwalkprogramma op het Westergasfabrieksterrein, dat donderdag begon, hadden al diverse mode-evenementen plaats voor het grote publiek.

De catwalkshows zijn bedoeld voor de professionals en bieden een podium aan zowel gevestigde ontwerpers als nieuw talent. Onder anderen Spijkers & Spijkers, Ilja Visser, MarryMe JimmyPaul en Winde Rienstra toonden hun nieuwste werk.

De Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam, zoals het sinds kort officieel heet, kent een zomer- en wintereditie. De laatste edities is er steeds meer aandacht voor de modeliefhebbers, die nu ook tegen betaling enkele catwalkshows kunnen bijwonen. Het zogeheten Downtownprogramma voor de niet-professionals begon al op 18 januari en duurde tien dagen.

Volgens een woordvoerster van de organisatie liepen meer dan 400 modellen over de catwalks, gingen er tweehonderd bussen haarlak doorheen, werd vijfhonderd meter nephaar gebruikt, waren de hoogste hakken 27 centimeter en kreeg het publiek tienduizend goodiebags mee. De livestream via internet werd veertienduizend keer bekeken en de best bekeken show was van Mattijs van Bergen.