Informatie krijgen over wat anderen eten, beïnvloedt de voedselkeuzes van proefpersonen. Ze passen zich, soms onbewust, aan anderen aan. 

Dat blijkt uit een onderzoek van de University of Liverpool, waarover Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics maandag schrijft.

De onderzoekers keken naar in totaal vijftien onderzoeken uit elf publicaties. Ze ontdekten dat sociale normen beïnvloeden hoeveel en wat proefpersonen eten.

Als deelnemers hoorden dat anderen kozen voor voeding met veel of juist weinig calorieën, bleken zij vaker geneigd om dezelfde keuze te maken.

Bovendien aten proefpersonen meer als gesuggereerd werd dat anderen ook grote porties namen. Ook vonden de onderzoekers een sterk verband tussen eten en sociale identiteit.

​Sociale groep

Volgens de onderzoekers is je conformeren aan bepaalde informele normen een manier om je plaats in een sociale groep te bevestigen.

Hoor je bijvoorbeeld bij een groep waarvan het beeld bestaat dat iedereen gezond eet, dan ben je mogelijk sneller geneigd om ook gezond te eten.

Uit de analyse bleek dat deze sociale mechanismen het eetgedrag zelfs beïnvloeden als je alleen bent. Proefpersonen zijn zich daar soms wel en soms niet bewust van.