Het populaire kledingmerk Abercrombie & Fitch maakt moeilijke tijden door. 

Het derde kwartaal verliep voor de kledingfabrikant al slecht en de keten waarschuwde donderdag ook voor opnieuw een lagere omzet en winst in de laatste maanden van dit jaar.

In het derde kwartaal schreef het concern een verlies van 15,6 miljoen dollar (circa 11,6 miljoen euro), tegen een winst van 84 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Abercrombie moest een afschrijving doen van 90 miljoen dollar op een lingeriedochter die werd gesloten.

De omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn, daalde met 15 procent.

Pessimistisch

Opvallend was de pessimistische vooruitblik die Abercrombie & Fitch wierp op de huidige periode. De omzet zal in het vierde kwartaal met 11 tot 14 procent dalen, verwacht het concern. Daarbij zal de winstmarge ''flinke erosie'' vertonen.

De keten kondigde onlangs aan vanaf volgend jaar ook grotere maten op de markt te brengen. In de hoop een breder publiek aan te spreken zullen bij de vrouwenlijn straks ook de maten XL en XXL worden verkocht.

Eerder had topman Mike Jeffries gezegd dat het merk alleen voor 'aantrekkelijke' mensen was bedoeld en dat de vrouwenmaten daarom niet verder gingen dan large. De teruglopende omzet heeft Jeffries kennelijk van mening doen veranderen.