Stylist Bastiaan van Schaik vindt internet de beste manier om modetrends te signaleren. Bij een tijdschrift werk je volgens hem zo ver vooruit, dat als het uitkomt  "de modetrends alweer heel anders" zijn.

''Ik kon bijna nooit de jasjes krijgen die ik in de bladen zag staan, omdat het dan een perscollectie was. Online kun je alles gewoon meteen kopen, dat is zoveel handiger'', vertelt de stylist in een interview met NU.nl.

Volgens de oud-hoofdredacteur van tijdschrift Jackie kunnen mensen tegenwoordig veel meer kanten op met mode doordat ze steeds vrijer en individualistischer zijn gaan leven.

''Met name bloggers houden hun eigen stijl er op na, en op internet verspreidt een trend zich razendsnel.''

Roze

De stylist is weg van de nieuwe pasteltintentrend. Grote modehuizen als Dior, Louis Vuitton, Miu Miu en Saint Laurent lieten tijdens de herfst- en wintercollecties voor 2013/2014 veel pasteltinten voorbij komen. Met name de grote roze jas is populair onder de ontwerpers.

Zelf moet de stylist er niet aan denken roze te dragen. ''Oh nee, mijn huid is van zichzelf al roze genoeg. Zelfs met de Gaypride trek ik de kleur niet aan.''

''Maar je ziet ook veel andere pastelkleuren als ijsblauw en licht pistachegroen op de catwalk. Het is heel chique en comfortabel voor het najaar, en daarnaast ideaal voor allerlei soorten mensen. Of je nou een wat ronder figuur hebt, of smal bent.''

Jaren zestig

''Het zijn vaak hele minimalistische jassen met een begin jaren 60-vorm. Er wordt vooral met het volume van de jas gespeeld'', vervolgt Van Schaik. ''Ik heb toevallig nog een oversized Prada jas liggen van vier jaar terug, die kan ik gewoon weer aan.''

Volgens de stylist zijn andere trends voor dit najaar leren kokerrokken en mannenstoffen voor vrouwenkleding. Zo maakte de Belgische ontwerper Dries van Noten onlangs een vrouwelijke creatie van een grijze stof waar normaal gesproken mannenkostuums van gemaakt worden.

Jackie

Op persoonlijk vlak heeft de stylist een drukke tijd achter de rug en hij focust zich nu meer op zijn website. Van Schaick kijkt met gemengde gevoelens terug op zijn tijd als hoofdredacteur bij tijdschrift Jackie. In april 2013 ging hij na een jaar weg bij het blad, nadat de uitgever failliet werd verklaard. 

''Ik heb er erg veel van geleerd, het was een avontuurlijke rit. Natuurlijk baalde ik toen het afgelopen was, maar dat duurde twee dagen. Daarna realiseerde ik me dat ik graag iets online wilde doen.''

''Bij een tijdschrift zit je nu te babbelen voor een druk die in november pas uit komt, en dan zijn de modetrends alweer heel anders.'' Van Schaik heeft vanaf 2011 een eigen website. In het begin vond de stylist het moeilijk deze vorm te geven en geschikte onderwerpen te kiezen om over te schrijven. 

''Eerst wilde ik van alles op de site, mode en styling, maar ook nog actualiteiten en andere dingen. Daar ben ik later vanaf gestapt. Nu concentreer ik me volledig op de mode.''

Ondergoedcollectie

In de toekomst heeft de stylist plannen om een ondergoedcollectie te lanceren. "Ik mag er nog niet veel over zeggen, maar ik kan wel vertellen dat het geen sexy lingerie is met kant. Het wordt meer comfortabel ondergoed."

Van Schaik bracht eerder een eigen zonnebrillen- en armbandenlijn uit. Hij verwacht de ondergoedcollectie rond maart 2014 te presenteren.