Doutzen Kroes is het gezicht van de eerste modecollectie van MOAM (MOde AMsterdam) collective, een groep van acht design alumni die hun vaardigheden samenbrengt in één collectie.

Het Nederlandse topmodel poseerde ter lancering van de eerste collectie van MOAM met een zwart, wit en geel geprinte sjaal van Merinowol, die in gelimiteerde oplage van honderd stuks verkrijgbaar zal zijn

Het campagnebeeld werd in New York geschoten door fotografenduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin.

MOAM collective is een initiatief van Martijn Nekoui, die in 2012 MOde AMsterdam met een mode-expositie introduceerde vanuit het idee de kennis die Nederland in huis heeft over te dragen aan een nieuwe generatie.

De acht designalumni - Marja Bennenbroek, Hoi-Man Cheung, Brian Geradts, Josine Heuts, Ayla van Maarschalkerweerd, Nisha Rabiee, Niels Tol en Xiomara van der Zon - worden in het gehele traject naar de uiteindelijke collectie bijgestaan en geadviseerd door 25 ervaren mensen uit de modewereld, een mix van ontwerpers, journalisten en verkopers, maar ook bladenmakers en stylisten.

Modepers

De collectie wordt op zondag 8 september in het openingsweekeinde van Film, Fashion, Fabulous in Eye in Amsterdam aan de modepers getoond.

Initiatiefnemer Martijn Nekoui licht tegenover NU.nl toe: "Het wordt een collectie bestaande uit zestien looks voor vrouwen en acht voor mannen. Qua kleuren, vormen en prints vormt het één geheel, maar de vrouwenlooks zijn wel heel vrouwelijk en voor de mannen blijft het 'mannen'."

De dag na de show, op 9 september, is de collectie te bekijken in conceptstore Hutspot aan de Van Woustraat in Amsterdam, waar tot 30 september ook een aantal items verkrijgbaar zal zijn.