Mannenmodeontwerper Francisco van Benthum heeft Nederland nodig voor een nieuwe poging met zijn creaties de wereld te veroveren. Zijn show op 15 juli tijdens de Amsterdam Fashion Week vormt de aftrap.

Dat zegt de Nederlander in gesprek met NU.nl.

Francisco van Benthum kende al vroeg in zijn carrière succes met zijn creaties, onder andere door een samenwerking met ontwerper Alexander van der Slobbe en Michiel Keuper. Hij werkte onder meer voor Puma en G-Star.

Vorig jaar ontving Van Benthum het Cultuurfonds Mode Stipendium 2012 uit handen van het Prins Bernard Cultuurfonds.

Parijs

Van Benthum liet zijn collecties in het verleden voornamelijk tijdens shows in Parijs zien en kon dikwijls rekenen op lovende woorden van de internationale pers. De prestigieuze koepelorganisatie van de Franse mode-industrie, de Chambre Syndicale du Prêt-à-Porter des Couturiers et des Créateurs de Mode, bracht zijn shows zelfs verder in de publiciteit.

Van Benthum miste echter voldoening op zakelijk gebied en keerde terug naar zijn beginpunt. Nu moet Nederland, en met name de presentatie van zijn voorjaarscollectie (foto) tijdens de Amsterdam Fashion Week, hem helpen de wereld opnieuw te veroveren.

"De foto's en video's van deze show zullen we het komende halfjaar gebruiken om de wereld ervan te overtuigen dat we er klaar voor zijn", aldus Van Benthum.

Vertrokken

"Ik ben ooit vertrokken, omdat ik alleen nog maar internationaal wilde presenteren. Maar mijn basis ligt hier. Het is tijd om aan Nederland te laten zien waar ik sta, wat er van mij is geworden. Misschien kan ik zo iets teruggeven."

Het thema van de Amsterdam Fashion Week dit jaar luidt 'talent en innovatie'. "Dat is een beetje een open deur", vindt Van Benthum. Toch is vernieuwing in de afgelopen jaren het belangrijkste thema in zijn leven geweest.

"De crisis heeft ons gedwongen om anders te denken. Alternatieven te zoeken op het gebied van distributie en presentatiemogelijkheden. Je moet flexibel zijn en anticiperen. Ik wilde de klant mijn eigen winkel in krijgen, dat vergt een andere manier van aanpak."

De nieuwe aanpak heeft zijn vruchten afgeworpen. Van Benthum vond in Grossa Moda een zakenpartner en opende in 2012 zijn eigen winkel in Amsterdam. "Deze winkel doet eigenlijk dat wat modetijdschriften voorheen voor mijn mode deden. Hier presenteer ik mijn ontwerpen en kan ik laten zien waar ik voor sta."

Prijssegment

De kleding in zijn winkel bevindt zich niet in een laag prijssegment, maar dat hoeft volgens Van Benthum helemaal geen gevolgen voor de toegankelijkheid te hebben.

"Veel mensen vragen zich voordat ze iets kopen af: 'Wat zegt dit over mij en over mijn individualiteit?' De prijs maakt dan meestal helemaal niet uit. Ik wil met mijn kleren een eigen verhaal vertellen en dat staat in mijn optiek altijd in verhouding met de prijs die ik er voor vraag."

Dat Van Benthum geen moeite heeft om zijn ontwerptalent ook voor 'jan modaal' te gebruiken, bewijst zijn samenwerking met brillenfabrikant Specsavers.

"Dat project was een uitdaging, omdat het meer gaat over materialen en verhoudingen. Een bril is een hulpmiddel en dat brengt bepaalde voorwaarden met zich mee die je in het ontwerpproces moet betrekken. Dat voelt als een ontzettende beperking, maar dat vind ik juist leuk."

De samenwerking is nog in volle gang. Zijn modeshow tijdens de Amsterdam Fashion week wordt door Specsavers financieel ondersteund. Komend voorjaar zal Van Benthum nieuwe modellen aan de bestaande montuurcollectie toevoegen.

'Belangrijk'

Van Benthum is erg blij met de samenwerking. "Dit is heel belangrijk in Nederland. Je kan het niet meer in je eentje redden. Jaren geleden ben tegelijkertijd met veel collega's begonnen. Veel van hen zijn er niet meer. Ik ben er nog en kan dit nog doen. Daar sta ik vaak bij stil."

Op de vraag of Nederlandse mode-opleidingen toekomstige ontwerpers misschien beter moeten voorbereiden op de zakelijke aspecten binnen hun vak, reageert Van Benthum afkeurend.

"Nee, dat is niet nodig. De tijd op de opleiding is het enige moment waarop je onbevangen kunt zijn. Dat moet je benutten. Iedereen moet zijn eigen weg vinden en zijn bedrijfsmodel daarop aanpassen. Er is niet één weg."

De catwalk show van Francisco van Benthum is maandag 15 juli tussen 18.00 en 19.00 in de Gashouder in Amsterdam te zien. Je kunt deze show ook online bijwonen.