Nederlanders houden er niet van zich meerdere malen per dag om te kleden, maar willen kunnen werken, fietsen en uitgaan in dezelfde outfit. 

Dat constateert onderzoeker Constatin-Felix von Maltzahn. Op 12 juni promoveert hij bij de Universiteit van Amsterdam op onderzoek naar de Nederlandse mode-identiteit. Dat meldt de website Fashionunited.

Of een kledingstuk modieus is, maakt voor de gemiddelde Nederlandse consument niets uit. Ook waar het geproduceerd of ontworpen is heeft geen invloed op het koopgedrag van consumenten. Wel belangrijk is de flexibiliteit. 

"Je moet ermee op de fiets kunnen, naar je werk, en later naar een feestje," constateert Von Maltzahn in zijn onderzoek Dutch Identity in Fashion: Co-evolution between Brands and Consumers.

Gelegenheid

Dit onderscheidt volgens de onderzoeker Nederlandse mode van mode in andere landen. In Italië of Frankrijk vinden consumenten het heel normaal om zich twee of drie keer per dag om te kleden, afhankelijk van de gelegenheid.

Volgens de onderzoeker heeft de comfortabele kledingstijl van Nederlanders invloed op de manier waarop in Nederland verkochte kleding ontworpen wordt en op de materialen en stoffen die worden gebruikt.

Stevig

Ook wordt er door Nederlandse merken rekening gehouden met een groter en iets steviger lichaamstype in vergelijking met andere landen.