Tal van branches zuchten onder het sombere en natte voorjaar. Alleen al deze maand scheen de zon tientallen uren minder dan gemiddeld. 

Ter relativering van het nationaal chagrijn zet Unox dit weekend een koek-en-zopietent neer op het koude strand van Scheveningen. Met een knipoog naar het kille voorjaar van 2013, dat in de top-10 zal belanden van koudste lentes sinds het KNMI in 1901 begon met weerstatistieken.

Een duik in zee is niet aan te bevelen, het Noordzeewater voelt kouder aan dan tijdens de jaarwisseling, waarschuwt strandexploitant Paul Zonneveld uit Zandvoort.

Samen met bioscopen en andere overdekte attracties zijn de zonnestudio’s voorlopig de grootste triomfators van het trieste voorjaar. ''Bij ons schijnt de zon gelukkig wel", zegt Dick van der Zwan van Sundays, met 64 studio’s de grootste keten van bruiningscentra in Nederland.

Hij schat dat er alleen al deze week bijna 50 procent meer klanten plaatsnemen op zijn zonnebanken. ''Dat is wel ten opzichte van dezelfde week vorig jaar", tekent Van der Zwan daarbij aan. ''In 2012 was het in dezelfde periode bijna 30 graden.’’

Strand

Aan de stranden laat de zon zich tot ergernis van de ruim 300 strandexploitanten nauwelijks zien. ''Ik weet niet of je het een drama kunt noemen, maar we zien al bijna twee maanden geen mens. Terwijl we hier de mooiste zonsondergangen hebben", zegt Paul Zonneveld, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Strandexploitanten Noordzeestrand.

Het uitblijven van redelijk strandweer leidt op termijn tot financiële problemen bij zijn leden, voorziet Zonneveld. ''Je moet een goed ondernemer zijn om dit te kunnen overleven. Het weer kan natuurlijk nog omslaan, maar het vooruitzicht is voorlopig slecht. Aan het einde van het seizoen moet je wel je rekeningen kunnen betalen."

Met de donkere luchten, de regen en de temperatuur rond de tien graden is wel sprake van uitstekend boekingsweer, bekent Simone van den Berk van TUI, de grootste reisorganisatie van ons land. ''Nu dezer dagen ook het vakantiegeld wordt gestort, verwachten we een boekingsgolfje."

Kledingwinkels

Het is nog niet duidelijk wat de impact van het slechte weer is op de verkopen in de kledingwinkels. Na een slechte winter schoot de verkoop van zomerkleding in april juist omhoog.

Volgens brancheorganisatie Inretail valt nog niet te zeggen hoe de maand mei verloopt. ''Maar in het straatbeeld zie ik al volop fluorescerende zomerkleuren", zegt Paul te Grotenhuis namens Inretail. ''Er is dus geen reden voor paniekvoetbal."

Actueel weerbericht