De Amerikaanse modeketen Abercrombie & Fitch is beschuldigd van het doelbewust uitsluiten van klanten met een grotere maat.

Het merk kiest voor deze aanpak, omdat ze zich alleen nog zou willen identificeren met aantrekkelijke slanke mensen.

Directeur Mike Jeffries zegt volgens Daily Mail tegen Business Insider dat hij alleen nog maar dunne en mooie mensen in de winkels wil: "Wij richten ons op de 'cool kids'. De aantrekkelijke, typische Amerikaan met een goede instelling en heel veel vrienden."

"Veel mensen horen niet thuis in onze kleding, en dat gaat ze ook niet meer lukken. Zijn we exclusief? Absoluut", aldus Jeffries.

Gespierd

Om het merk alleen voor 'mooie mensen' te behouden gaat de dameskleding tot maat L. Kleding voor heren gaat tot maat XXL. De grotere herenmaten zijn niet bedoeld voor vollere mannen, maar voor gespierde sporters. Met deze kleine diversiteit in maten lopen ze een groot deel van de mogelijke doelgroep mis.

Ruim 67 procent van de Amerikanen die in de leeftijdscategorie van de doelgroep het merk valt heeft namelijk maat 44.

Seks

In 2012 kwam het merk in het nieuws omdat werknemers zware oefeningen zouden moeten doen om er zo afgetraind en mooi mogelijk uit te zien. Jeffries gaf als reden voor deze harde aanpak dat seks en wasbordjes nu eenmaal verkopen.

De omstreden winkelketen opende in december 2012 hun eerste winkel in Amsterdam.